Artykuł

Czego nie robić w komunikacji z klientami?

Czego nie robić w komunikacji z klientami?

Nieważne czy to pierwszy, czy już kolejny z klientów – każdy klient to twój partner, przynajmniej tak powinien być traktowany. Jak to bywa w kontaktach między ludźmi dochodzi do nieporozumień, problemów z komunikacją, kłótni. O ile po kłótni z bliskimi, zaraz wracamy i się godzimy, tak klient jednej nieprzyjemnej sytuacji może do nas nie wrócić.

Nie ma drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia

Pierwsze pytanie jakie musisz sobie zadać to jak wygląda pierwsze ”spotkanie”? Otóż zazwyczaj jest to ulotka, billboard lub też inny rodzaj reklamy. A więc wniosek jest taki, że naprawdę ważne jest, aby o nią zadbać. Charakterystyczny obraz, zabawny napis -to między innymi sprawia, że produkt staje nam się bliski, zaczyna być kojarzony. A przecież dużo łatwiej sięgnąć po to, co już znane, prawda?



Nie atakuj a pomagaj!

Kiedy dochodzi już do bezpośredniej prezentacji produktu, może przewinąć taki scenariusz – z obawy przed ciszą zaatakujesz klienta listą zalet, którą zupełnie nie będzie zainteresowany. Wyobraź sobie sytuacje, kiedy będąc u lekarza, jeszcze nie zanim Cię zbada, zaczyna przepisywać receptę, pomoże Ci? No właśnie, nie.
Musisz swojemu klientowi zadać odpowiednie pytanie z nastawieniem – musi mu to pomóc! Jak widzisz nastawienie ma znaczenie, dodatkowo w ten sposób z kolei wzbudzasz zaufanie.

Nerwy szkodzą

Rozmowa przez telefon? Na początku na pewno będą problemem. Przebieg rozmowy bardzo często zależy od humoru obu rozmówców danego dnia, zgadzasz się ze mną? Oczywiście to nie znaczy, że jeśli akurat trafisz na klienta „z gorszym dniem” stoisz na przegranej pozycji.
Przede wszystkim - nie przejmuj negatywnych emocji. Jeśli pozostaniesz spokojny, nie poniosą Cię emocje, nadal będziesz zdolny, aby trzeźwo myśleć, a to z kolei bardzo Ci się przyda, by rozwiązać problem.
Stres przed rozmową możesz zmniejszyć w pewnym stopniu przez jej zaplanowanie – jednak nie zajmuj się szczegółami, bo mało prawdopodobne, że uda Ci się to wszystko dokładnie w zapisanej kolejności powiedzieć

Wczuj się w rozmówcę

Empatia jak widać jest ważna nawet w biznesie.  Musisz dokładnie poznać problem – dopytuj, parafrazuj, aby być pewnym, że obydwoje się rozumiecie. Po czasie nauczysz się nawet przewidywać, co klient chce Ci powiedzieć, a nawet zanim powie będziesz wiedział, o czym pomyślał. Ale pamiętaj, żeby do niego nie strzelać, tylko pomagać.


Masz ciekawy temat?

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Napisz do nas!

wspolpraca@bsafer.pl

Wyszukiwanie informacji w bazie danych