Artykuł

„Metoda na koronawirusa” czyli jak, w tym szczególnie nerwowym czasie oszuści próbują wyłudzić od nas pieniądze?

Zapoznaj się z najczęściej wykorzystywanymi ostatnio metodami

Dokonaliśmy internetowego researchu aby podsumować próby „oszustw na koronawirusa”

Zapoznajcie się i bądźcie czujni

 

1. Oszustwo na „wsparcie żywieniowe”

Sprawdziliśmy wiarygodność tej informacji na stronie Ministerstwa Zdrowia, ale nie znaleźliśmy żadnej wzmianki na temat rzekomego wsparcia żywieniowego.

Podany w smsie link kieruje na Stronę Zaufaną. Ponieważ do tego Profilu można się logować przez bank to strona kierowała do wykazu banków, a następnie do fałszywych stron wyłudzających dane logowania- podaje portal Niebezpiecznik

 

Na swoim Twitterze Ministerstwo Zdrowia ostrzega!

 

2. Oszustwo na „Wsparcie rezerw krajowych”

Poniższą informację udostępnialiśmy w tamtym tygodniu bezpośrednio ze strony banku PKO BP

Bank na swojej stronie internetowej informuje „Przestępcy rozsyłają fałszywe smsy z informacją o rzekomym przekazywaniu środków do rezerw NBP. Informacja jest fałszywa, a link kieruje do strony podstawionej przez przestępców. Prosimy nie klikać w link i skasować wiadomość.”

Ci, którzy niestety dali się nabrać proszeni są o kontakt telefoniczny pod numerem: 800302302

mBank również ostrzega:

Pamiętaj!

  • Nigdy nie loguj się do banku lub stron integratora płatności z linków wysłanych w mailach, SMS-ach lub na portalach społecznościowych. Zawsze wpisuj adres strony bankowej ręcznie.
  • Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS – nie tylko te z banku. Jeśli nie zlecałeś żadnego przelewu, nie dodawałeś zaufanego odbiorcy lub gdy dane przelewu są nieprawidłowe, nie wpisuj na stronie kodu autoryzacyjnego. Nikomu nie podawaj takiego kodu.
  • Nie otwieraj wiadomości e-mail i nie korzystaj z przesłanych linków od nadawców, których nie znasz. Jeśli na podejrzanej stronie podałeś swoje dane do logowania – jak najszybciej zmień je.
  • Jeśli dodatkowo wpisałeś kody autoryzacyjne SMS, sprawdź czy z Twojego rachunku nie zlecono przelewu lub nie dodano odbiorcy zaufanego.

Jak najszybciej skontaktuj się z mLinią pod numerem 801 300 800 lub 42 6 300 800

3. Oszustwo „na FAKE NEWSY”

Dla cyberprzestępców to idealny czas aby wykradać nie tylko pieniądze, ale i dane do logowania.

Ten proceder polega na udostępnieniu sensacyjnej informacji, która ma wzbudzić strach/ panikę/ ciekawość. Czytelnik chcąc zapoznać się z całym materiałem musi się zalogować przez Facebooka. Zostanie przekierowany na fałszywą stronę, podszywającą się pod Facebooka.

NASK INFORMUJE:

Jeśli wpiszemy dane (hasło i login) trafią one wprost do przestępców, którzy mając dostęp do naszego Facebooka działają najczęściej na dwa sposoby – po pierwsze przy użyciu naszego konta rozsyłają dalej link do wcześniejszego sensacyjnego newsa i pozyskują od kolejnych osób ich hasła i loginy do FB. A po drugie wysyłają do naszych znajomych prośbę o pilne przelanie pieniędzy, np. argumentując nagłym nieszczęśliwym wydarzeniem, najlepiej z użyciem kodów BLIK.  Jeśli ktoś z naszych znajomych uwierzy w tę informację, poda swój kod BLIK i zaakceptuje operację, przestępcy wyłudzą jednorazowo kilkaset złotych.

 

Poniżej informacja od FB dla jednego z użytkowników, który zetknął się z wyłudzeniem danych. Wirus za pomocą jego fałszywych profili rozsyła do znajomych informację o rzekomej wygranej w konkursie. Na szczęście osoby, które dostały taką wiadomość szybko poinformowały o tym właściciela profilu.

4. Oszustwo na „siepomaga.pl”

Portal Zaufana Trzecia Strona informuje, iż zaobserwowali smsy o takiej treści:

Wspieramy polska sluzbe zdrowia w czasie walki

z epidemia COVID-19! Wesprzyj szpitale w Polsce przekazujac datek!

https://pomoc.sie-pomaga.net/koronawirus?SS52

 

Osoby, które będą chciały wesprzeć fałszywą zbiórkę, mogą stracić wszystkie swoje pieniądze. Przestępcy podszywają się pod zbiórkę, prowadzoną w serwisie siepomaga.pl.
Każdy krok wpłaty datku jest podrobiony. Ofiara w efekcie trafia na fałszywy panel pośrednika płatności i to właśnie w tym miejscu może dojść do wyłudzenia loginu i hasła bankowego oraz jednorazowego kodu potrzebnego do potwierdzenia płatności.  

 

>>>Kliknij w zdjęcie poniżej i wesprzyj prawdziwą zbiórkę, której celem jest doposażenie ośrodków medycznych w niezbędny sprzęt <<<

5. Oszustwo „na paczkę

Załoga Niebezpiecznika na jedno ze swoich kont dostała taką wiadomość:

“Aktualizacja Covid-19: Twoja paczka przekracza limit wagi”

Ktoś tu na siłę próbuje wykorzystać temat koronowirusa  do kolejnej próby wyłudzenia.

Kiepskie tłumaczenie i brak polskich znaków powinno nam zasygnalizować, że z tą wiadomością coś jest nie tak.


Link kieruje na stronę wyłudzającą dane osobowe. Zachętą do kliknięcia w link jest już oklepana informacja o wygranym telefonie.

 

6. Oszustwo „na szczepionkę”

W ostatnich dniach wiele osób dostało SMS-y o takiej treści:

Tak jak w poprzednich przykładach tak i w tym jest to typowa próba wyłudzenia. Do SMSa dołączony jest link kierujący na fałszywą stronę z płatnościami.

Ministerstwo Zdrowia podkreśla, że nie planuje żadnych masowych szczepień związanych z koronawirusem. Dodatkowo na swoim profilu FB opublikował taką intormację:

Śledząc te wszystkie próby oszustw naprawdę można się nauczyć jak wychwytywać szczegóły, pozwalające nam określić daną wiadomość za próbę wyłudzenia.

Ci, którzy mieli okazje zapoznać się z naszymi poprzednimi artykułami na pewno szybciej i łatwiej rozpoznają metody cyberprzestępców.
Dlatego czytajcie i uświadamiajcie znajomych!


Masz ciekawy temat?

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Napisz do nas!

wspolpraca@bsafer.pl

Wyszukiwanie informacji w bazie danych