Nowa usługa Ministerstwa Cyfryzacji, której wykonawcą jest Poczta Polska jest realizowana za pomocą portalu gov.pl
Oferuje dostarczanie listów poleconych drogą elektroniczną. Nie musimy już wychodzić z domu czy czekać na listonosza. Wystarczy założyć profil zaufany.
Usługa dotyczy wyłącznie tych osób, które wyrażą zgodę na tego typu rozwiązanie.
Cyfryzacja listów ma być bezpieczna, prosta, przy zachowaniu zasad tajemnicy korespondencji.
Złożenie wniosku o otrzymywanie korespondencji w wersji elektronicznej odbywa się również online
Digitalizacja listów poleconych została wprowadzona na czas epidemii i póki co będzie dostępna do 30 września br.
Usługa wydaje się ciekawym rozwiązaniem, ale w głowie od razy pojawiają się pytania o najważniejsze aspekty tej oferty. Interpretujemy odpowiedzi na te niewiadome, które zrodziły się najpierw i w naszych głowach.
Pracownicy poczty będą otwierać nasze listy?
Poczta Polska będzie otwierać listy polecone wyłącznie wtedy, gdy adresat wyrazi zgodę na elektroniczne dostarczenie przesyłki
Co w takim razie z tajemnicą korespondencji?
W takim przypadku tajemnica korespondencji nie zostaje naruszona ponieważ jak wspomnieliśmy wyżej- adresat sam wyraża zgodę na digitalizację zawartości listu
Poza tym jak informuje ustawa o prawie pocztowym, Pocztę Polską obowiązuje przestrzeganie tajemnicy pocztowej.
Czy nasze dane osobowe są bezpieczne?
Poczta Polska uzyskała certyfikat potwierdzający „zgodność z przedmiotową normą w zakresie usługi przetwarzania i skanowania dokumentów”
Systemy informatyczne wykorzystywane do procesu skanowania korespondencji i jej doręczenia do eSkrzynki są zintegrowane z profilem zaufanym.
Wszelkie dane przesyłane drogą elektroniczną w aplikacji są szyfrowanie protokołem sieciowym SSL. Dane te są zabezpieczone kryptograficznie i nie można ich samodzielnie zmienić- informuje Ministerstwo Cyfryzacji
Kto może skorzystać z opcji odbierania listów poleconych na skrzynkę pocztową?
Wszyscy ci, którzy korzystają z profilu zaufanego i za jego pomocą założą eSkrzynkę na stronie eskrzynka.poczta-polska.pl.
Jak mam potwierdzić odbiór listu?
Pobranie listu z eSkrzynki jest równoznaczne z potwierdzeniem odbioru
Jakie jeszcze przesyłki mogę odebrać za pomocą eSkrzynki?
Usługa ta jest dedykowana wyłącznie listom poleconym z wyłączeniem przesyłek wysyłanych przez: sądy i trybunały, prokuraturę i inne organy ścigania oraz komornika sądowego
Co stanie się z oryginałem listu?
Po pobraniu pliku z eSkrzynki, oryginał w wersji papierowej zostanie przesłany na nasz adres po miesiącu
Przesyłki, których nie odebraliśmy w eSkrzynce przez okres 14 dni od otrzymania powiadomienia, zostaną trwale usunięte z eSkrzynki, natomiast przesyłka papierowa zostanie zwrócona do nadawcy
Po odczytaniu listu, użytkownik będzie miał do niego dostęp jeszcze przez 60 dni