Artykuł

Po list polecony nie musimy już iść na pocztę, trafi do nas online

Sprawdź na czym polega nowa usługa Poczty Polskiej

Nowa usługa Ministerstwa Cyfryzacji, której wykonawcą jest Poczta Polska jest realizowana za pomocą portalu gov.pl

Oferuje dostarczanie listów poleconych drogą elektroniczną. Nie musimy już wychodzić z domu czy czekać na listonosza. Wystarczy założyć profil zaufany.

 

Usługa dotyczy wyłącznie tych osób, które wyrażą zgodę na tego typu rozwiązanie.
Cyfryzacja listów ma być bezpieczna, prosta, przy zachowaniu zasad tajemnicy korespondencji.

Złożenie wniosku o otrzymywanie korespondencji w wersji elektronicznej odbywa się również online

Digitalizacja listów poleconych została wprowadzona na czas epidemii i póki co będzie dostępna do 30 września br.

Dowiedz się więcej

 

Usługa wydaje się ciekawym rozwiązaniem, ale w głowie od razy pojawiają się pytania o najważniejsze aspekty tej oferty. Interpretujemy odpowiedzi na te niewiadome, które zrodziły się najpierw i w naszych głowach.

Pracownicy poczty będą otwierać nasze listy?

Poczta Polska będzie otwierać listy polecone wyłącznie wtedy, gdy adresat wyrazi zgodę na elektroniczne dostarczenie przesyłki

Co w takim razie z tajemnicą korespondencji?

W takim przypadku tajemnica korespondencji nie zostaje naruszona ponieważ jak wspomnieliśmy wyżej- adresat sam wyraża zgodę na digitalizację zawartości listu

Poza tym jak informuje ustawa o prawie pocztowym, Pocztę Polską obowiązuje przestrzeganie tajemnicy pocztowej.

Czy nasze dane osobowe są bezpieczne?

Poczta Polska uzyskała certyfikat potwierdzający „zgodność z przedmiotową normą w zakresie usługi przetwarzania i skanowania dokumentów”

Systemy informatyczne wykorzystywane do procesu skanowania korespondencji i jej doręczenia do eSkrzynki są zintegrowane z profilem zaufanym.

Wszelkie dane przesyłane drogą elektroniczną w aplikacji są szyfrowanie protokołem sieciowym SSL. Dane te są zabezpieczone kryptograficznie i nie można ich samodzielnie zmienić- informuje Ministerstwo Cyfryzacji

Kto może skorzystać z opcji odbierania listów poleconych na skrzynkę pocztową?

Wszyscy ci, którzy korzystają z profilu zaufanego i za jego pomocą założą eSkrzynkę na stronie eskrzynka.poczta-polska.pl.

Jak mam potwierdzić odbiór listu?

Pobranie listu z eSkrzynki jest równoznaczne z potwierdzeniem odbioru

Jakie jeszcze przesyłki mogę odebrać za pomocą eSkrzynki?

Usługa ta jest dedykowana wyłącznie listom poleconym z wyłączeniem przesyłek wysyłanych przez: sądy i trybunały, prokuraturę i inne organy ścigania oraz komornika sądowego

Co stanie się z oryginałem listu?

Po pobraniu pliku z eSkrzynki, oryginał w wersji papierowej zostanie przesłany na nasz adres po miesiącu

Przesyłki, których nie odebraliśmy w eSkrzynce przez okres 14 dni od otrzymania powiadomienia, zostaną trwale usunięte z eSkrzynki, natomiast przesyłka papierowa zostanie zwrócona do nadawcy

Po odczytaniu listu, użytkownik będzie miał do niego dostęp jeszcze przez 60 dni

 

Więcej odpowiedzi na najczęstsze pytania (FAQ) znajdziesz →tutaj


Masz ciekawy temat?

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Napisz do nas!

wspolpraca@bsafer.pl

Wyszukiwanie informacji w bazie danych